Hoera een nieuwe webshop
Herken je deze situatie? Je platform voor je webshop is al vele jaren oud, niet responsive en ook het design ziet er niet uit. Daarnaast biedt het platform niet meer de mogelijkheden die je verlangt. Tijd dus voor een grondige aanpak van je huidige website. Een refresh of wellicht zelfs een nieuw platform. Voor deze uitdaging stond ik een jaar geleden met ons bedrijf.
Een zakelijke webshop voor een groothandel
Een zakelijke groothandel die levert aan wederverkopers zorgt voor andere eisen waaraan een webshop moet voldoen dan een meer standaard webshop voor consumenten of zakelijke gebruikers.
Functies van de website
De website van een groothandel vervult een aantal functies:
- bestellen van producten
- zoeken naar productinformatie
- downloaden van catalogi
- aanvragen van informatie
- opvragen van orderhistorie, factuurhistorie, leverdata en verzendgegevens
Tot zover niets bijzonders zul je zeggen. Dit doet toch iedere website zowel voor bedrijven als consumenten? Dit los je allemaal makkelijk op met bestaande pakketten zoals Magento. Dat is helemaal correct, maar er zijn ook belangrijke verschillen met een meer standaard webshop.
Bijzonderheden webshop zakelijke groothandel
Een groothandel heeft een aantal bijzonderheden ten opzichte van een standaard webshop. Dit zijn onder andere:
- richt zich die klanten die regelmatig terugkeren om te bestellen
- meerdere rollen in een website; zoals een besteller, iemand die de orders goedkeurt
- ingewikkelde prijsopbouw
- speciale prijsafspraken die in een ERP zijn opgeslagen
- productdata in PIM systemen
Koppeling met ERP: prijzen, orderhistorie
Een klant bestelt vaak niet alleen via de webshop. De telefoon en mail worden ook veelvuldig gebruikt om bestellingen te plaatsen. Je kan dus niet volstaan met alleen het tonen van de orders die op website geplaatst zijn.
Prijzen dienen op 1 plek gemuteerd te worden. Bij veel groothandels is er sprake van complexe prijsstructuren met bijvoorbeeld afwijkende prijzen voor het aantal producten dat besteld wordt, vaste staffelprijzen op groepen en prijsafspraken per artikel. Dit dient allemaal netjes in de webshop verwerkt te worden en moet 1 op 1 hetzelfde zijn als in het ERP.
Koppeling met PIM: je productdata beschikbaar maken
Vele zakelijke groothandels maken geprinte productcatalogi die nog steeds zeer veel gebruikt worden door de klanten om snel producten en oplossingen te zoeken. Deze data staan dan in een zogenaamd PIM systeem. Productmutaties moeten dus vanuit het PIM gevoed worden. De data is overigens vaak geschreven op print en je kan je afvragen of dit ook geschikt is voor weergave op het web. Bij het web komen zaken als filtering naar voren. Hierdoor moet je date veel strakker georganiseerd zijn dan voor een weergave in een gedrukte catalogus.
Een behoorlijke uitdaging zo’n webshop
Hierboven zijn al een aantal punten naar voren gekomen waarmee rekening gehouden moet worden bij het opzetten van een webshop. Al met al een is het een behoorlijk complex project waarbij meerdere disciplines betrokken zijn en het vereist dan ook een fikse investering in tijd van alle betrokkenen om hiermee aan de slag te gaan. Zeker als je je richt op meerdere doelgroepen die allemaal een speciale ” tone of voice” vereisen.
Hoe gebruiken de verschillende klanten de website als uitgangspunt
Afgezien van alle technische zaken is de gebruiker nog niet eens aan bod gekomen. En daar maak je de website en shop toch voor. De eerste stap die we gezet hebben is te gaan kijken wat zoekt een klant op de website en welke functies gebruikt hij. In een later blog kom in daar op terug.
Lees mijn ervaringen in de volgende blogs
We hebben gekozen om via een agile scrum aanpak te werken. In een aantal blogs zal ik onderwerpen die ik specifiek ervaren heb bij het project bespreken.
Erg waardevolle informative, ik ga het toepassen!